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La educación del ocio: ámbitos de acción futura

Authors

Manuel Cuenca CabezaSalto de línea Universidad de Deusto (Bilbao)

Abstract

Leisure education: domains of future actionSalto de línea Salto de línea Leisure is a rising value in advanced societies and it is also an essential element to understand the ways of life of the new citizen. This article explains the need of integrating Leisure Education in the educational project of people and communities, so that we can get over the imbalance produced between institutional education and vital needs. Through the pages of this work we point out what is meant by Leisure Education today and some reasons that justify it. At a moment in which society is concerned about harmful leisure practices, we call the atention on the positive potential of leisure experiences for personal development and the search for meaning. In the second part of the article, we present the three fields that will determine future action: personal leisure education, community education, and training of professionals. Although valuable experiences and thinking have been already developed in these three areas, their novel and current nature opens fields for educational intervention in which there is still much work to do.

Resumen

El ocio es un valor en alza en las sociedades avanzadas y un elemento esencial para entender los estilos de vida del nuevo ciudadano. Este artículo plantea la urgencia de integrar la Educación del Ocio en el proyecto formativo de las personas y comunidades, superando así el desfase que se ha producido entre la educación institucional y las necesidades vitales. A lo largo de sus páginas se señala qué se entiende por Educación del Ocio en la actualidad y algunas razones que la justifican. En un momento en el que la sociedad se preocupa por las prácticas de ocio nocivo, el autor llama la atención sobre el potencial positivo de las vivencias de ocio para el desarrollo personal y la búsqueda de sentido. En la segunda parte, se presentan los tres ámbitos que se considera determinarán la acción futura: educación personal del ocio, educación comunitaria y formación de profesionales. Aunque los tres cuentan ya con pensamiento y experiencia valiosos, su carácter novedoso y actual abre campos de intervención educativa en los que queda mucho por hacer.

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