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They First Taught Us to be Humans, then to be Craftsman

Authors

Joaquín García Carrasco

Universidad de Salamanca

DOI

10.4438/1988-592X-RE-2020-387-439

Abstract

The approach taken is founded on the premise that in current anthropology the terms evolution and culture epistemologically overlap when studying the process of hominization. We will use the methodology of associating evolutionary discoveries with the philosophical demands of a theory of mind and will attempt to verify whether cultural processes, those of education, preceded early artisan workshops. The knowledge available allows us to conclude that teaching processes and the associated intellectual demands must have preceded technology, and that woman played a fundamental role.

Keywords

Evolution, Education, Teaching, Theory of Mind, Anthropology

Resumen

INTRODUCCIÓN. Arranca del hecho de que en la antropología actual los términos evolución y cultura se encuentran epistemológicamente imbricados, cuando se estudia el proceso de hominización. MÉTODO. Emplearemos el de asociar los descubrimientos evolutivos con las exigencias filosóficas de una teoría de la mente. RESULTADOS. Trataremos de comprobar si los procesos culturales, los de educación, precedieron a los primeros talleres artesanos, partiendo de las informaciones contenidas en documentos que informan sobre descubrimientos paleoantropológicos . DISCUSIÓN. El conocimiento disponible permite concluir que los procesos de enseñanza y sus requerimientos mentales, debieron preceder a la tecnología; en todo ello, jugó un rol fundamental la mujer.

Palabras clave

Evolución, educación, enseñanza, teoría de la mente, antropología

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