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La promoción de la lectura: una permanente tarea educativa

Authors

Jaime García PadrinoSalto de línea Universidad Complutense de Madrid.

Abstract

Promoting reading: an ongoing educational challengeSalto de línea Salto de línea Apart from the initial premises regarding the promotion of reading, it is important to make a thorough diagnosis of the causes of the reading crisis and propose timely strategies in order to successfully carry out the work of teachers as collaborators in the promotion of good reading habits. In order to do this, it is necessary to distinguish between the role of instructive texts, informative texts and recreational reading when developing activities which the teacher encourages in his role as mediator between the child, or young adult, and the literature. Mediation must sit comfortably with an efficient teaching of reading, continued and effective in its activities, which encourages its nature as a technique for working and which translates into the promotion of reading as a vocation.Salto de línea Furthermore, the challenge which teachers face is to equip students with critical thinking skills so that they are able to discern the values which diverse literary creations provide.

Resumen

A partir de las premisas iniciales sobre la promoción de la lectura, corresponde hacer un diagnóstico en profundidad sobre las causas de la crisis de la lectura y proponer estrategias oportunas para llevar a cabo con éxito la labor de los docentes como colaboradores en el fomento de los hábitos lectores. Para ello es necesario distinguir entre la función entre los textos instructivos, los textos informativos y las lecturas recreativas en el desarrollo de las tareas escolares que promueve el profesor como mediador en la relación del niño o del joven con la literatura. Mediación que debe descansar en una eficaz enseñanza de la lectura, continuada y efectiva en sus actividades, que fomente su carácter de técnica de trabajo y que se traduzca en el fomento de la vocación lectora.Salto de línea La responsabilidad de la tarea docente exige además dotar a los escolares de hábitos de reflexión crítica para que puedan discernir los valores que aportan las diversas creaciones literarias.

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