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Sociedad lectora y «Bibliodiversidad»

Authors

José María Gutiérrez de la TorreSalto de línea Director de Ediciones de la Torre.

Abstract

The readers' community and «bibliodiversity»Salto de línea Salto de línea From the beginning of the civilized world, the struggle between greatness, uniformity, and globalisation on the one hand, and smallness, plurality, and diversity on the other hand, has been constant. It affects the culture, the readers’ community and the market – that is to say, cultural industries and, in particular, that of publishing, especially its independent branch. This industry, although still alive, is caught between the pressures of new technologies and the media, big «multimediatic» corporations, mass production and distribution and so on. Moreover, it has to face the scarcity of readers and the precarious position of bookshops and libraries. Nevertheless, the independent publishers’ best defence is diversity, quality and specialisation and, of course, a close relationship with readers (an important statistic is that 80% of Spanish publishing houses are small companies). Based on this premise, this article analyses the «Bibliodiversity movement»: a significant group of small publishing houses from Madrid who have come together under this name. They organise activities within institutions belonging to the Book Industry and for the wider public. Among them, the «Bibliodiversity room», with an original self-training system, its quarterly magazine with already 24 issues published, and above all a common catalogue of more than 10,500 titles, gives a good overview of this movement.

Resumen

Desde el principio de la sociedad, de la civilización, la lucha entre lo grande, lo uniforme, lo concentrado, lo globalizado, por un lado, y lo pequeño, lo disperso, lo plural, lo diverso, por otro, es permanente. Afecta a la cultura, a la sociedad lectora y al mercado (a las industrias culturales y concretamente a la industria editorial, en especial a la industria editorial independiente). Una industria que se mueve, con grandes dificultades, entre la presión de las nuevas tecnologías y medios de comunicación, la presión de las grandes corporaciones «multimediáticas », la producción y la distribución masivas, etc. por un lado y la escasez de lectores y la precariedad de librerías y bibliotecas por otro, pero que tiene su mejor defensa en la diversidad, la calidad y la especialización y, por supuesto, en la relación lo más directa posible con la sociedad lectora (un dato significativo es que el 80% de las editoriales en España son pequeñas empresas). Partiendo de esta premisa este artículo analiza el movimiento «Bibliodiversidad»: un numeroso y significativo grupo de editoriales pequeñas de Madrid se agrupan bajo ese nombre y desarrollan actividades dentro de las instituciones del Sector del Libro y en la propia sociedad. Entre ellas, un «Aula Bibliodiversidad», con un sistema de autoformación original, una revista trimestral, que ya ha alcanzado el número 24, y, sobre todo, un catálogo conjunto con más de 10.500 títulos dan buena cuenta de este movimiento.

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