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Los Departamentos de Orientación en la mejora cualitativa de la Educación Secundaria

Authors

Jesús Domingo SegoviaSalto de línea Universidad de Granada.

Abstract

The Role of Guidance Departments in the Qualitative Improvement of Secondary EducationSalto de línea Salto de línea This article inquires into specific hypothesis on how to improve Secondary Education. It focuses mainly on its «compulsory» stage, in which it is essential to provide a quality education for all. Thus, a brief review on the situation in secondary education establishments is carried out, along with the evolution and current state of guidance departments. First, the author draws the reader's attention to the dynamics of change, and more precisely to those elements that manage to revitalize them along with the resulting consequences of these processes. Second, he provides particular features of quality improvement. Third, he commits himself to make counsellors carry out advice duties. Next, the author claims that guidance departments, duly focused, can better contribute so as to prepare secondary schools to learn how to change. Then, he provides an alternative which consists of a work asumihypothesis based on: first, the support of the role of didactic departments as platforms for educational innovation and professional development; second, the (re)construction of guidance departments so as to progress from marginal aspects to pivotal ones; then, the possibility of sharing good learning practices and experiences as well as bringing specific perspectives closer; next, the chance of shooting from minor problems to major ones; finally, the provision of educational establishments with «self-revision» processes.

Keywords

Guidance departments, compulsory secondary education, schools improvement, didactic departments support, educational innovation.

Resumen

El artículo aborda algunas hipótesis sobre cómo mejorar la Educación Secundaria. Se centra especialmente en su etapa «obligatoria», en la que es clave promocionar una educación de calidad para todos. Hace un breve repaso de la situación de estos centros y de la evolución y realidad de los departamentos de orientación. Repara en las dinámicas de cambio, en los elementos que las dinamizan y en los efectos que producen. Identifica algunas dimensiones clave de mejora cualitativa. Apuesta por que los orientadores puedan desempeñar funciones de asesoramiento. Argumenta que los departamentos de orientación, -debidamente focalizados- pueden contribuir a capacitar internamente a los institutos para aprender a cambiar. Ofrece una alternativa a modo de hipótesis de trabajo basada en: apoyar la acción de los departamentos didácticos como plataformas de innovación educativa y de desarrollo profesional, (re)construir el Departamento de Orientación para ir de lo marginal a lo fundamental, compartir buenas historias de aprendizaje, compartir argumentos y acercar perspectivas, pasar de los problemas a las problemáticas; y, dotarse del proceso de «autorrevisión».

Palabras clave

Departamento de Orientación, Educación Secundaria Obligatoria, mejora de los centros, apoyo a los departamentos didácticos, innovación educativa.

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