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Adquisición de segundas lenguas y Sociolingüística

Authors

Francisco Moreno FernándezSalto de línea Universidad de Alcalá.

Abstract

Second Language Acquisition and SociolinguisticsSalto de línea Salto de línea This article offers a panorama of the social dimension of second language acquisition and presents the acquisition theories paying attention to those that type of social dimensions. Likewise, a special attention is drawn paid to the notion of «context» is lent and the way in which it contributes to the acquisition process is explained. On the other hand, it is taken care of the concept of «sociolinguistic competence», as it is dealt with explained in the Common European Framework of Reference for Languages, is also analysed, along with, the main descriptors for this level are analyzed. Finally, some considerations become about the difficulties related to in the use and teaching of geolinguistic dialectal variation in learning contexts are presented, as well as about on the importance of choosing the right pattern of language. In this line, the article analyzes the way in which linguistic variation and varieties are perceived considered by teachers and learners apprentices, from a popular perspective of language perspective of a popular theory about language.

Keywords

Sociolinguistics, acquisition, learning, context, competence, variation, perception.

Resumen

Este artículo presenta un panorama de la dimensión social de la adquisición de segundas lenguas y comenta las teorías de la adquisición que atienden a esa dimensión social. También presta una especial atención a la noción de contexto y se explica la forma en que contribuye al proceso de adquisición. Por otro lado, se atiende al modo en que el Marco Común de Referencia Europeo trata el concepto de competencia sociolingüística y se comentan los principales indicadores que determinan su nivel. Finalmente, se hacen consideraciones sobre las dificultades relacionadas con el uso y la enseñanza de la variación geolingüística en los contextos educativos, así como sobre la importancia de la elección del modelo de lengua. En esta línea, se analiza el modo en que la variación y las variedades lingüísticas son percibidas por profesores y aprendices, desde una visión popular de la lengua.

Palabras clave

Sociolingüística, adquisición, aprendizaje, contexto, competencia, variación, percepción.

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