Back

Measuring the importance of pedagogical leadership according to the stakeholders’ perception

Authors

Raúl González-FernándezSalto de línea Ernesto López-GómezSalto de línea Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Buratin KhampiratSalto de línea Suranaree University of Technology (Thailand)

Samuel GentoSalto de línea Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

DOI

10.4438/1988-592X-RE-2021-394-500

Abstract

There are numerous studies on pedagogical leadership, but there is a lack of instruments for measuring pedagogical leadership based on the contextual and cultural characteristics of the Spanish educational system. The purposes of this study were to examine the factor structure of the Pedagogical Leadership Scale (PLEADS), to test the measurement invariance properties of the factor structure of the PLEADS across groups of principals, directing team members, and teachers; and to study the effect of the types of assessors and assesses on the determination of the importance of leadership. This study collected data from 2,107 stakeholders. Of these, 62.32% were females, and 37.64% were males (0.04% didn´t answer). The stakeholders assessed the importance of pedagogical leadership for 729 principals, 330 other directing team members, and 1,048 teachers. Multigroup confirmatory factorial analysis is performed to test the invariance of the factor structure. Multiple linear regression analyses were employed to assess the influence of the type of leader and stakeholder on the leadership score. Participants assessed pedagogical leadership of the three groups using a single factor structure. The results supported that PLEADS can be well applied to assess the perception of the importance of pedagogical leadership by stakeholders, and cross-group comparisons of the PLEADS can be made. These findings provide evidence of the validity, reliability, and invariance of the PLEADS in Spain, confirming that it can be applied in other countries.

Keywords

Pedagogical leadership, stakeholder perspective, confirmatory factor analysis, measurement invariance, psychometrics, Spanish context.

Resumen

Existen numerosos estudios sobre liderazgo pedagógico, pero falta un instrumento para medir el liderazgo pedagógico en función de las características contextuales y culturales del sistema educativo español. Los propósitos de este estudio fueron examinar la estructura factorial de la Escala de Liderazgo Pedagógico (PLEADS) entre grupos de directores, miembros del equipo directivo y profesorado; y estudiar el efecto de los tipos de evaluadores y evaluados sobre la determinación de la importancia de liderazgo. Este estudio recopiló datos de 2.107 evaluadores, el 62.32% eran mujeres y el 37.64% eran hombres (0.04% no contestó). Evaluaron la importancia del liderazgo pedagógico para 729 directores, 330 otros miembros del equipo directivo y 1.048 maestros. Se realiza un análisis factorial confirmatorio multigrupo para probar la invariancia de la estructura factorial. Se emplearon análisis de regresión lineal múltiple para evaluar la influencia del tipo de evaluador y líder en la puntuación de liderazgo. Los resultados respaldaron que PLEADS se puede aplicar bien a la evaluación de la percepción de la importancia del liderazgo pedagógico por parte de las partes interesadas y se pueden hacer comparaciones entre grupos de medias en el PLEADS. Estos hallazgos evidencian la validez, confiabilidad e invarianza de la PLEADS en España, confirmando que se puede aplicar en otros países.

Palabras clave

Liderazgo pedagógico, partes interesadas, análisis factorial confirmatorio, invarianza de medición, comparación entre grupo, contexto español.

Subir

Esta web utiliza cookies propias para facilitar la navegación y cookies de terceros para obtener estadísticas de uso y satisfacción.

Puede obtener más información en el apartado "Cookies" de nuestro aviso legal.

AceptarRechazar