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La demanda de educación superior: un análisis microeconómico con datos de corte transversal

Autores

Manuel Salas VelascoSalto de línea Manuel Martín-Cobos PueblaSalto de línea Universidad de Granada.

Abstract

The Determinants of the Demand for Higher Education: A Microeconomic Analysis Combined with Cross-section DataSalto de línea Salto de línea This study focuses on private demand for higher education. The main reason provided by the students polled lies in the possibility of getting major employment opportunities as a result of being awarded a university degree. Thus, due to the high rates of youth unemployment, the opportunity cost of studying at university is nowadays, or has even been in the last few years, considerably lower. This situation, as well as the fact that the direct cost of studying at university in Spain is fairly low, has given rise to a significant increase in the demand for higher education in the last decade of the XX century. Apart from the existing conditions in the labour market, the results of the econometric models considered in this article prove that parents' level of education along with family income may vary; on the other hand, they also seem to have a notorious influence on the quantity (and type) of human capital which is accumulated by young people once they finish Secondary Education.

Keywords

Higher education, college studies choice, future expectations, unemployment, econometric patterns.

Resumen

Este trabajo analiza la demanda privada de educación universitaria. En nuestro estudio, el principal motivo que dan los encuestados para cursar estudios universitarios es que como titulados esperan tener mayores oportunidades de empleo. Debido a las altas tasas de paro juvenil, el coste de oportunidad de estudiar en la universidad es hoy día, o ha sido, en los últimos años, menor. Este factor, unido a que el coste directo de adquirir una educación universitaria en España es relativamente bajo, hizo que la demanda de estudios universitarios creciera de forma espectacular en el último decenio del siglo xx. Además de las condiciones del mercado de trabajo, los resultados de los modelos econométricos estimados en este artículo muestran que el nivel educativo de los padres y la renta familiar son variables que influyen significativamente en la cantidad (y el tipo) de capital humano formal que decide acumular los jóvenes una vez finalizada su educación secundaria.

Palabras clave

Educación superior, elección de carreras, expectativas futuras, desempleo, modelos econométricos.

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