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Formación inicial de los docentes de colegios en Francia

Autores

Guy LapostolleSalto de línea Thierry ChevaillierSalto de línea Universidad de Borgoña. IREDU CNRS. Borgoña, Francia

Abstract

Pre-service teacher training in France

From the creation of the collège unique (unique school, for everyone) at the end of the 50s, there have been two confronted conceptions on teacher training in France. The collège was the result of the merger of two types of schools devoted to the provision of Lower Secondary Education from the beginning of the twentieth century. On of them was part of those high schools established at the beginning of the previous century to lead children of the elite up to Higher Education. The other one was gradually appointed to the provision of Primary Education for the children of the nation. Teachers were appointed and training in different ways: in universities, where the training on specialised subjects was highlighted as well as academic excellence, and in the ècoles normales, which conferred great importance to pre-service training of teachers to be. When the statutes, conditions on the teaching practice and the pre-service training of Secondary School teachers was unified, the high school model prevailed over the school one, thus, the latter was drastically dissociated from Primary Education. The democratization of teaching gave rise to a spectacular expansion of pupils along with a deep change as regards its social and cultural features, thus developing new demands in the profession. This article focuses on the significance of the creation of the IUFM (Instituts Universitaires de Formation de Maîtres – Primary Teacher Training Institutions) in 1989, which made possible the improvement and adaptation of teacher training to the new demands of teaching practices. Then, the development of stages of new training programs and changes in teaching policies, with doctrinaire and union confrontations as a backdrop, are described. The paper ends with future perspectives following the step taken in 2007 towards the inclusion of IUFM into universities, the improvement of training programs and the change in the procedure for the appointment of teachers.

Keywords

Secondary Education, school, teachers training, IUFM, teaching profession, professionalization, subjects.

Resumen

L' article complet

Desde la creación del «collège unique» (colegio único, para todos) a finales de los años 50, dos concepciones sobre la formación de los profesores se enfrentan en Francia. El «collège» nació con la fusión de los dos tipos de centro que habían coincidido desde principios de siglo veinte en la enseñanza secundaria inferior. Uno era un componente de los institutos creado a principios del siglo anterior para conducir a los niños de la elite hasta la enseñanza superior. Otro se había agregado progresivamente a la enseñanza primaria dirigida a los niños de la nación. Los docentes eran seleccionados y formados de forma distinta, unos en las universidades donde prevalecía la formación especializada en la materia así como la excelencia académica, y otros en las «écoles» normales que atribuía mucha importancia a la preparación profesional de los futuros docentes. A la hora de unificar los estatutos, las condiciones en la práctica docente así como la formación de los profesores de enseñanza secundaria inferior, fue el modelo del instituto el que prevaleció, por lo que el colegio se desvinculó radicalmente con la enseñanza primaria. La democratización de la enseñanza dio lugar a una espectacular expansión del alumnado y a un cambio profundo de sus características sociales y culturales, haciendo surgir exigencias nuevas en la profesionalidad. El artículo presenta la trascendencia de la creación en 1989 de los IUFM (Instituts Universitaires de Formation de Maîtres- Institutos Universitarios de Formación de Maestros) que permitían reformar y adaptar la formación de los profesores a las nuevas condiciones de la práctica docente. Describe las etapas del desarrollo de los nuevos programas de formación y los cambios de orientación en la política de formación con, como telón de fondo, los enfrentamientos doctrinarios y sindicales. Concluye con las perspectivas de futuro tras el nuevo paso dado en 2007 con la incorporación de los IUFM a las universidades, la reforma de los programas de formación y el cambio en las condiciones de selección del personal docente.

Palabras clave

Educación Secundaria, colegio, formación de los profesores, IUFM, profesión docente, profesionalización, materias.

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