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The Tasks of the Critical Scholar/Activist in Education: the Contribution of José Gimeno Sacristán

Autores

Michael W. AppleSalto de línea University of Wisconsin. Madison, Wisconsin, EE.UU.

Traducción de Fernando Marhuenda Fluixá

Abstract

The article provides the background (globalization) where critical education scholarship and activist is necessary to advance progressive educational theories and practices. The author portrays José Gimeno Sacristán as a living example of the struggles he is arguing for, based upon his entire work. On the nature of critical educational studies, the author supports the need for critical scholars and, furthermore, he argues on the relevance of a long tradition of radical sociologists as well as educationalists, in favor of counter-hegemonic educational as well as political practices. He points to the risks of perverting issues like social justice, economic equality, human rights and sustainable environments as they are becoming increasing currency among scholars and politically correct speech. These risks are larger nowadays when universities are adopting and embracing meritocratic aspirations and when they detach from real life problems of large amounts of the population. While there is a worsening of living conditions and indeed of progressive education practices; educational scholars tend to focus on socially irrelevant issues. He then moves onto the nine tasks in which critical analysis in education must engage: 1) bear witness to negativity; 2) point to contradictions and to spaces of possible action; 3) a broadening of what counts as research; 4) not to throw-out ‘elite knowledge’ but to reconstruct its form and content in order for it to serve to genuinely progressive needs; 5) keeping traditions of radical and progressive work alive; 6) criticizing such traditions, in a supportive way, when they are not adequate to deal with current realities; 7) act in concert with the progressive social movements against hegemonic policies; 8) to act as a deeply committed mentor demonstrating being both an excellent researcher and a committed member of society; 9) using the privileges one has as a scholar and activist.

Keywords

Critical education studies, critical education practices, scholarship and activism in education, hegemony and counter-hegemony, politics of knowledge.

Resumen

Las tareas del académico y activista crítico en educación: la contribución de José Gimeno Sacristán

Artículo completo en español

Comienza con el contexto de globalización en el que la educación crítica, en el pensamiento y en la práctica, resulta necesaria para alentar teorías y prácticas educativas progresistas. Nos presenta a José Gimeno Sacristán como un ejemplo vivo, por toda su obra, de estos argumentos. Apoya la necesidad de una postura académica en los estudios críticos en educación, en el seno de la cual es relevante la larga tradición de sociólogos y educadores radicales que apoyan prácticas políticas y educativas antihegemónicas. Apunta los riesgos de corromper nociones como justicia social, igualdad educativa, derechos humanos y entornos sostenibles, las cuales a medida que devienen tópicos en los discursos académicos políticamente correctos quedan vacías de potencial transformador. Estos riesgos son mayores hoy día, porque las universidades se entregan a la meritocracia y se alejan de los problemas reales que afectan a gran parte de la población. En tanto que empeoran las condiciones de vida y las prácticas educativas alternativas, los académicos en educación tienden a centrarse en cuestiones socialmente irrelevantes. El artículo finaliza con una exposición de las nueve tareas en las que debe implicarse el analista crítico de la educación: (1) dar testimonio contra la negatividad; (2) señalar las contradicciones y las brechas para la acción posible; (3) ampliar el espectro de la investigación; (4) no desprenderse del «conocimiento elitista» sino reconstruir su forma y contenido al servicio de demandas progresistas; (5) mantener vivas las tradiciones del trabajo progresista y radical; (6) criticar estas tradiciones allí donde no se adecuan a las realidades actuales; (7) actuar de acuerdo con los movimientos sociales progresistas contra las políticas hegemónicas; (8) actuar como tutores profundamente comprometidos que demuestren ser capaces de realizar investigación excelente al tiempo que son miembros comprometidos en la sociedad; (9) hacer uso de los privilegios de que uno dispone en tanto que académico y activista.

Palabras clave

Estudios de educación crítica, prácticas de educación crítica, académicos y activistas en educación, hegemonía y contra-hegemonía, políticas del conocimiento.

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